قوای محرکه موتورسیکلت های برقی :
در موتورسیکلت های برقی از دو نوع تکنولوژی موتور استفاده می شود شامل:
- موتور های براش
- موتور های براشلس
در موتورهای براش آهنربا ثابت و سیم پیچ ها (براش ها) چرخان هستند و در موتورهای براشلس ، سیم پیچ ها ثابت و آهنربا چرخان هستند در این حالت اصطکاک وجود ندارد و در نتیجه حرارت کاهش یافته و بهره وری بیشتر میگردد.
در موتور های براشلس به دلیل نبود تماس مکانیکی و جرقه،فرآیند تولید حرارت کاهش یافته و انتقال انرژی و بهره وری الکتریکی افزایش می یابدو در نتیجه طول عمر موتور طولانی تر می شود .
مزایا:
افزایش طول عمر باتری
تولید صدای کمتر
معایا:
هزینه بالای براشلس نسبت به موتورهای براش.
می دانیم که باتری وسایله ای جهت ذخیره انرژی است و انواع مختلفی دارد. باتری موتور سیکلت برقی هم دقیقا همین وظیفه را دارد؛ یعنی نقش باتری موتور سیکلت برقی این است که انرژی را در خود ذخیره کند و در مواقعی که موتور برقی به انرژی نیاز دارد، انرژی ذخیره شده در باتری، تبدیل به انرژی مورد استفاده موتور سیکلت برقی می شود. بنابراین موتور برقی به مخزنی ظرف مانند جهت ذخیره سوخت نیاز ندارد. بنابراین می توان گفت که باک یا همان مخزن، جای خود را به باتری داده است. پس وظیفه باتری در موتور سیکلت برقی مشابه وظیفه مخزن ذخیره بنزین در موتور سیکلت بنزینی است. هر دو، انرژی را در خود ذخیره می کنند تا در مواقع مورد نیاز، این انرژی را به شکل انرژی مورد نیاز موتور در آمده و موتور سیکلت بتواند حرکت کند در این مقاله میخواهیم انواع باتری های موتور برقی را بشناسیم.
باتری های یون لیتیومی
اصلی ترین تفاوت باتری ها نسبت به هم مواد تشکیل دهنده آنها است.این باتری از یون های عنصر لیتیوم تشکیل شده است .در مدت زمان کمی شارژ می شود و شارژ را در مدت طولانی تری تخلیه میکند،طول عمر آنها در مقایسه با سایر باتری ها بیشتر است.بعد از اتمام عمر آن به عنوان یک زباله غیر مفید آسیب کمی به محیط زیست وارد می کند.
باتری های لیتیومی به صورت تکی ساخته می شوند تا ولتاژ و آمپر خاصی را تامین کند.
مزایا:
وزن کمتر که باعث کاهش تلفات انرژی و پیمایش بیشتر می شود.
آسیب کمتر به محیط زیست
معایب :
قیمت بالا
باتری های اسید سربی
ماده اصلی تشکیل دهنده آن سرب می باشد .طول عمر آن در مقایسه با لیتیومی کمتر است .در مدت زمان کمی شارژ می شود ولی این مدت شارژ شدن در مقایسه با لیتیومی بیشتر است .پس از اتمام آسیب زیادی به محیط زیست وارد می کنند و همچنین قیمت آن کمتر است.
سیستم موتورهای برقی معمولا ولتاژهای 48و60و72 ولت کار میکنند از آنجا که ولتاژ هر باتری 12 ولت است معمولا در موتور سیکلت برقی بین 4 تا 6 باتری کنار هم به صورت سری قرار میگیرد.